Wierzymy w paryskie porozumienie klimatyczne – a eMobility jest dla nas kluczem do zrównoważonego rozwoju. Aby przyczynić się do osiągnięcia globalnego celu, opracowaliśmy jasny plan działania na rzecz neutralności pod względem emisji CO₂ w branży transportowej. A dzięki eActrosowi już dziś osiągamy lokalną neutralność pod względem emisji CO₂.
Wprowadzamy zasady zrównoważonego rozwoju w życie.
Dla produkcji neutralnej pod względem emisji CO₂.
Zrównoważony rozwój nie kończy się dla nas na ciężarówce elektrycznej. Na kwestię redukcji emisji CO₂ patrzymy z szerszej perspektywy. Dlatego od 2022 roku wszystkie europejskie zakłady firmy Daimler będą w ogólnym ujęciu produkować w sposób neutralny pod względem emisji CO₂. Ponadto, aby osiągnąć produkcję neutralną dla klimatu, konsekwentnie ograniczamy emisję CO₂ i w miarę możliwości chcemy ją całkowicie wyeliminować. Oprócz zakupu ekologicznej energii elektrycznej konsekwentnie rozbudowujemy odnawialne źródła energii w naszych zakładach. W celu zapewnienia, że wszystkie niemieckie zakłady Daimler Truck AG będą w stanie pokryć całe swoje zapotrzebowanie na energię elektryczną ze źródeł odnawialnych, takich jak energia wiatrowa, słoneczna i wodna, zawarliśmy wspólną dla wszystkich lokalizacji umowę na dostawy energii.
Większa moc dzięki napędowi elektrycznemu ePowertrain.
W bezpośrednim porównaniu eActros 300/400 jest nawet dwa razy bardziej wydajny niż samochód ciężarowy z silnikiem wysokoprężnym. Osiąga to dzięki efektywnemu wykorzystaniu energii za pomocą napędu elektrycznego ePowertrain i rekuperacji (szczególnie wysoki odzysk energii hamowania). Dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwiązanie dla elektrycznych samochodów ciężarowych, z naciskiem na ciężki transport dystrybucyjny w przestrzeni miejskiej, przekonuje zoptymalizowaną masą układu napędowego, zwiększoną wydajnością i cichą jazdą. Zastosowana elektryczna oś napędowa dzięki dwóm osobnym silnikom elektrycznym zapewnia moc szczytową 400 kW.
Oszczędność energii, a tym samym zasobów, zależy nie tylko od wydajności układu napędowego, ale także od stylu jazdy i zachowania kierowcy.
TruckTraining? Dostosowany do specyfiki pojazdów elektrycznych!
Jazda oszczędzająca energię i zasoby zależy nie tylko od wydajności układu napędowego, ale w znacznym stopniu także od stylu jazdy i zachowania kierowcy. Dlatego Mercedes-Benz Trucks oferuje szkolenie dla kierowców specjalnie dostosowane do specyfiki eActrosa 300/400. Uczestnicy uczą się w szczególności właściwego postępowania z nowym napędem elektrycznym ePowertrain, zaczynając od podstawowych czynności, takich jak ładowanie samochodu ciężarowego, pobieranie informacji specyficznych dla pojazdów elektrycznych i ich wdrażanie do codziennej procedury pracy kierowcy. Podczas szkolenia przedstawiane są niezbędne techniki służące optymalnemu wykorzystaniu rekuperacji napędu, a tym samym umożliwiające jazdę zoptymalizowaną pod kątem zasięgu i oszczędzającą akumulator.
Ogniwo paliwowe czy napęd elektryczny?
Czysty transport umożliwiają obydwie te technologie. Przy dobrze zaplanowanych trasach i dostosowaniu danych ramy do załadunku, elektryczny napęd elektryczny pokazuje swoje mocne strony: Łączy w sobie wyjątkowo dużą wydajność energetyczną z niskimi kosztami energii. Jeśli jednak chodzi o długie trasy i elastyczność w zakresie tras i ładunków, wyraźną przewagę zyskuje opracowany przez Mercedes-Benz Trucks napęd na ogniwa paliwowe z płynnym wodorem. Pozwala on na osiągnięcie znacznie większego zasięgu na jednym napełnieniu zbiorników i będzie dostępny w przyszłych modelach.
Obie formy napędu dają szansę na transport lokalnie neutralny pod względem emisji CO₂, dlatego firma Mercedes‑Benz Trucks bardzo wcześnie zaczęła prace nad ich rozwojem. Dzisiaj można zaprezentować konkretne rozwiązania: eActros jest produkowany seryjnie od 2021 roku. A to dopiero początek, ponieważ do 2039 roku Mercedes‑Benz Trucks do każdego zapotrzebowania będzie miał odpowiednie elektryczne rozwiązanie w swoim programie. Od lekkich rozwiązań służących do dystrybucji po ciężkie, międzynarodowe transporty dalekobieżne.
Często zadawane pytania (FAQ).
Czy istnienie ciężarówki z napędem czysto elektrycznym obok ciężarówki z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe ma uzasadnienie?
- Pojazdy z napędem elektrycznym tak samo jak te z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe są przeznaczone do różnych zastosowań i tym samym uzupełniają się wzajemnie.
- Nie wierzymy, aby możliwe było zastąpienie elektrycznych samochodów ciężarowych przez samochody z napędem wodorowym. Pojazdy elektryczne zapewniają najwyższy poziom efektywności energetycznej wśród alternatywnych systemów napędowych, podczas gdy pojazdy z napędem na ogniwa paliwowe charakteryzują się dużą elastycznością eksploatacji.
- Pojazdy elektryczne przeznaczone są raczej do transportu lżejszych ładunków na krótsze odległości.
- Pojazdy z napędem na ogniwa paliwowe są preferowaną opcją do transportu ciężkich ładunków na większe odległości.
- Obydwie technologie, każda na swoim obszarze zastosowań, mają decydujące zalety i nie zmieni się to także w przyszłości.
Jakie są najlepsze argumenty za eMobility?
- Przyszłościowa mobilność/logistyka, np. w przypadku zakazów wjazdu do centrów miast.
- Zrównoważona mobilność z lokalnie neutralną pod względem emisji CO₂ jazdą i w pełni neutralną pod względem emisji CO₂ eksploatacją z użyciem 100% ekologicznego prądu.
- Wzrost efektywności całkowitej – pojazdy elektryczne zapewniają znacznie wyższą efektywność napędu niż pojazdy z silnikiem wysokoprężnym.
- Redukcja emisji hałasu i możliwość korzystania z preferencyjnych regulacji dla ciężarówek elektrycznych, np. dotyczących godzin dostaw w strefach dla pieszych.
- Poprawa komfortu pracy kierowcy i lepsze wrażenia z jazdy ciężarówką elektryczną.
Jaką rolę odgrywają ciężarówki elektryczne w długoterminowej strategii Mercedes-Benz Trucks?
- Elektryfikacja floty pojazdów użytkowych jest kluczowym elementem naszej długofalowej strategii.
- Mercedes-Benz Trucks zobowiązała się jednoznacznie do grania wiodącej roli w rozwijaniu tej technologii.
- Przestawienie floty na alternatywne układy napędowe jest dla nas bardzo ważne.
Jakie elektryczne samochody ciężarowe oferuje Mercedes-Benz Trucks?
W Europie dostępne są następujące elektryczne samochody ciężarowe od Mercedes-Benz Trucks:
- Mercedes‑Benz eActros 300/400
- Mercedes‑Benz eActros 600
- Mercedes‑Benz eEconic
Zapowiadany na drugą połowę dekady:
- Samochód ciężarowy z wodorowym napędem na ogniwa paliwowe od Mercedes‑Benz Trucks – oparty na przedstawionym we wrześniu 2020 roku pojeździe koncepcyjnym GenH2 Truck